به گزارش خبرنگار زمان اقتصاد؛ در پی تجاوز جنگی رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران، کشور در آستانه وضعیت جنگی قرار گرفت. ساعاتی پس از حمله رژیم صهیونیستی، اینبار نیروهای نظامی ایران حملاتی تلافی جویانه علیه مواضع تل آویو در سرزمین های اشغالی ترتیب دادند که مهمترین هدف آنها، یعنی ساختمان وزارت جنگ این رژیم مورد اصابت موشک های بالستیک سپاه پاسداران قرار گرفت.
اما با ادامه حملات رفت و برگشتی یا در اصطلاح، پینگ پونگی، دستور بسته شدن آسمان کشور از سوی سازمان هواپیمایی اعلام شد که در پی آن، تمامی پروازهای بخش مسافری و باری در محدوده خاک ایران لغو شدند. با لغو پروازها، وزیر راه و شهرسازی طی دستوری، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را موظف به حمل مسافرینی کرد که از پرواز خود جا مانده اند. همچنین، دو بازوی حمل و نقل خشکی کشور یعنی راه آهن و راهداری را به صورت مشترک، مسئول حمل مسافرین در مسیرهای بین شهری قرار داد.
در پی این دستور مقام عالی وزارت، شرکت راه آهن با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام پایش دائمی امنیت حمل و نقل ریلی در کشور، از تخصیص قطارهای اضافی در مسیرهای پرتردد از جمله تهران - مشهد و تهران - تبریز خبر داد.
لزوم تقویت پدافند غیرعامل در شبکه ریلی کشور
آنچه در حال حاضر منجر به نگرانی می شود، روانه شدن انبوهی از مسافرین به شبکه ریلی کشور به ویژه پس از بسته شدن آسمان ایران است. وقوع حمله سایبری مشابه از سوی رژیم صهیونیستی در تیرماه سال ۱۴۰۰ علیه شبکه ریلی کشور و تلاش برای ایجاد اختلال در حل و نقل ریلی اکنون میزان نگرانی را افزایش داده است.
اما نباید فراموش کرد که کشور در وضعیت کاملا جنگی قرار گرفته و طبیعتا، تل آویو از هر دستاویزی برای ضربه زدن به صنایع مختلف استفاده خواهد کرد. تلاش صبح روز شنبه جنگنده های اسرائیل برای هدف حمله قرار دادن پالایشگاه تبریز نیز گواهی بر احتمال شرارت تل آویو علیه شبکه حمل و نقل ریلی کشور است. نکته مهم اینکه با توجه به وابستگی حمل و نقل ریلی به سامانه های علائم و ارتباطات تمام الکترونیکی، می توان انتظار داشت که درست مانند حملات چهار سال پیش، اینبار نیز تل آویو تلاشی بزدلانه برای نفوذ به این سامانه ها داشته باشد.
لذا، آنچه مسلم است اینکه پایش شبانه روزی سامانه های الکترونیکی حمل و نقل ریلی به ویژه در شرایط فعلی که موج انبوهی از مسافرین به سمت استفاده از قطار روی خواهند آورد، بسیار حیاتی به نظر می رسد و نباید از آن غافل شد.
اثبات امنیت سفر ریلی نسبت به سایر سقوق حمل و نقل
نکته دیگری که باید در این میان به آن اشاره کرد اینکه شرایط فعلی کشور، بار دیگر به مسئولین یادآوری کرد که لزوم توسعه شبکه و حمل و نقل ریلی به ویژه در شرایط بروز بحران، می تواند کمک شایانی به حمل و نقل کشور داشته و علاوه بر آن، استانداردهای مورد استفاده در حمل و نقل ریلی، بالاترین میزان امنیت را به نسبت سایر شقوق حمل و نقل به ارمغان می آورد.
علاوه بر تامین امنیت سفر مسافرین، حمل و نقل پایدار در بخش بار نیز می تواند تا حد زیادی تامین کننده امنیت توزیع و جابجایی اقلام اساسی مورد نیاز کشور به ویژه در بخش غذا و دارو شود که این میزان امنیت را در بخش جاده ای و هوایی نمی توان متصور شد. لذا، همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها اشاره فرموده اند، تامین منافع ترانزیتی و فعالیت ایران در صنایعی چون لجستیک داخلی و ترانزیت بین المللی، نیازمند توسعه شبکه ریلی در کشور است؛ موضوعی که حتما می بایست پس از بر طرف شدن سایه تنش فعلی از سر کشور، به صورت جدی به آن پرداخته و سرمایه گذاری های لازم را روی آن انجام داد.
نظر شما