به گزارش خبرنگار زمان اقتصاد، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص وضعیت آرامستان بهشت زهرا گفت: «هنوز قبر های خریداری شده خالی هستند.» همچنین طبق صحبت های اخیر مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پایتخت، با پر شدن قعه های روزدفن، ساخت آرامستان های دیگر در تهران در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. اما سوال این جاست که این پارادوکس مهیا بودن قبر برای زندگان و کمبود آن برای مرده ها از چیست؟
در ادامه چمران، در خصوص رایگان بودن قبر برای هر شخص در تهران گفت: «هنگام تهیه قبر توسط هر شخص، اولین طبقه مجانی است و شخص می تواند برای خرید طبقات دیگر اقدام کند.» این در حالی ست که طبق مصوبه ۱۴۰۳/۱۲/۱۹ همین شورا در خصوص بهای خدمات بهشت زهرا(س)، این شیوه از دریافت حق انتفاع از قبر تنها مخصوص قطعه های روزدفن بوده و این قطعات نیز در حال تکمیل ظرفیت هستند که نگرانی ها از کمبود قبر رایگان را تشدید نموده است.
طبق صحبت پیرهادی و همچنین تاکید مصوبه مذکور، برنامه شورا و شهرداری برای این بحران، احداث آرامستان های جدید در نقاط مختلف تهران است که صحبتی مبنی بر شروع روند اجرایی آن هنوز به میان نیامده است. این در حالی است که تهران سالی با بیش از ۶۶ هزار نفر متوفی را پشت سر گذاشته که نسبت به سال های پس از پیک پاندمی کرونا، بیشترین میزان مرگ و میر را دارد و پیش بینی ها حاکی از افزایش این میزان در سال پیش رو هستند. در همین زمینه، محمدجواد تاجیک، مدیرعامل بهشت زهرا، در روز های پایانی سال گذشته، در رادیو تهران اعلام کرد که روزانه ۵۰ نفر در قطعه روزدفن به صورت رایگان دفن شدند.
سوال اینجاست که راه حل شهرداری و شورای شهر در مقابله با کمبود قبر رایگان چه خواهد بود؟ شروع احداث آرامستان هایی که ساختشان ماه ها طول می کشند؟ استفاده از آرامستان های احداث شده برای شرایط بحرانی؟ و یا حتی رایگان کردن قبرهای خالی در قطعات دیگر که هنوز خریداری نشدند؟ یا شاید هم فشار مدیریت اموات را بر دوش خود مردم بگذارند تا در داغدیدگی هایشان به دنبال جور کردن پول قبر باشند!
مسئله جایی نگران کننده تر می شود که قیمت قبر در زمان دفن متوفی در صورت تمایل بستگان به تشییع در قطعاتی که روزدفن نیستند، از ۱۵ میلیون تومان شروع شده و حتی به حدود ۶۳ میلیون تومان هم می رسد! لازم به ذکر است، پیش فروش هر طبقه قبر با کد ملی خریدار نیز ۳۰ درصد از قیمت مصوب قبر بیشتر خواهد شد که قیمت هارا تا بیش از ۸۰ میلیون بالا می برد که متوفی برای برداشتن این بار از دوش خانواده خود و به دلیل بی اطلاعی از وضعیت پیش بینی ناپذیر قیمت قبور، مجبور می شود این مبالغ را پیش از مرگ خود پرداخت کند.
اما این خرج های سنگین، به همین جا ختم نمی شوند. طبق مصوبه مذکور، هزینه حداقل خدمات توسط سازمان بهشت زهرا، حدود ۳ میلیون تومان برآورد می شود که این خدمات شامل هزینه های حمل و نقل متوفی در حداقل مسافت، غسل و تکفین وی است و با احتساب خرید سنگ قبر و هزینه نصب آن و همچنین هزینه مراسم های معمولی، به ارقامی سرسام آورخواهیم رسید که نشان می دهد همان هایی که با هدف کاهش هزینه های زندگی مردم آمدند، حتی به هزینه های مرگشان هم رحم نکردند و طی این روند، اکنون پر شدن ظرفیت این آرامستان ۵۰ ساله و فقدان زمین برای افزودن قطعه، تبدیل به یک مشکل اساسی شده و با توجه به سرعت افزایش تعداد مرگ و میر در تهران، پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور، نگرانی هایی جدی در این زمینه گریبان گیر خانواده های داغدار تهرانی شود.
اما در این میان برخی از افرادی که در بهشت زهرا قبر خریداری نمودند و در قید حیاتند، برای جبران کمبود های مالی زندگی و بحران های قتصادی دست به فروش قبر می زنند و یا برخی نیز به قبور نه به عنوان خانه ابدیشان بلکه به عنوان فرصت سرمایه گذاری نگاه میکنند. در مقابل این افراد برخی به دلیل نگرانی های به وجود آمده از کمبود قبر در سال های آتی و برای داشتن قبر در موقعیت های دلخواه، مشتری قبرهای از پیش خریداری شده می شوند.
حضور سامانه هایی برای متصل کردن فروشندگان به خریداران قبر و قیمت های وحشتناک درج شده در آگهی های فروش مزار، که به میلیاردها تومان و یا حتی معاوضه با خانه و ماشین هم می رسند، در حالی که برای بسیاری از مردم تهران بحران قبر خالی وجود دارد، یادآور این است که اختلافات طبقاتی نه تنها در طول زندگی بلکه در گور هم همراه مردم خواهد بود.
چرا اینگونه شد؟
سال هاست که صحبت از پر شدن آرامستان های تهران در میان است و اکنون، که بحران کمبود قبور نزدیک تر و نزدیک تر شده، تازه صحبت از انتخاب مناطق مناسب برای احداث آرامستان ها به میان آمده است و در چنین وضعیتی، مسئول مرتبط در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص بحران قبر در تهران، بدون شفافیت درباره میزان پیشرفت پروژه های جایگزین قطعه های روزدفن، تنها از "دنبال شدن" این مسئله می گوید.
نظر شما